Історія > Сьогодні - Всесвітній День прав споживачів

Сьогодні - Всесвітній День прав споживачів


15-03-2011, 11:11.
Майже чотири десятиліття тому Президент Сполучених Штатів Америки Джон Кеннеді звернувся до своїх співвітчизників і світової громадськості із спеціальним посланням про захист прав споживачів, яке є джерелом натхнення і стимулом для тих, хто працює як у державних, урядових, так і в громадських організаціях над захистом інтересів і прав споживачів.

У цьому посланні сформульовані надзвичайно прості за формою і глибокі за змістом чотири права споживача: право на безпеку і якість, тобто, право на захист від продажу небезпечних для життя і здоров`я товарів, право на інформацію – право на захист від брехливої, фальсифікованої інформації, реклами, яка вводить в оману споживача, право на вибір – на забезпечення можливості доступу до різноманітних товарів і послуг за конкурентноспроможними цінами, а також право, щоб тебе вислухали – на забезпечення того, щоб інтереси споживачів повністю і з розумінням були враховані при формуванні урядової політики та на справедливий і оперативний розгляд справ у державних і судових органах.

Всесвітній День прав споживачів вперше відзначався 15 березня 1983 року. Через два роки поспіль, у 1985 році було ухвалено Декларацією «Керівні принципи Організації Об’єднаних Націй для захисту інтересів споживачів». Цей документ був розширений у 1999 році.

Положення «Керівних принципів ООН для захисту інтересів споживачів» побудовані із врахуванням інтересів та потреб споживачів в усіх країнах, особливо в тих, що розвиваються, а також визнання того факту, що споживачі часто знаходяться в нерівному становищі з точки зору економічних умов, рівня освіти та позицій на ринку для відстоювання своїх інтересів. Треба зважити й на те, що споживачі повинні мати право доступу до безпечних товарів, а також право сприяти справедливому, рівноправному та стабільному економічному і соціальному розвитку та охороні навколишнього середовища.

Прийняття ООН «Керівних принципів…» сприяло остаточному вдосконаленню визначення прав споживачів та зміцненню їх позицій і авторитету у світовій спільноті як для країн із розвиненою економікою, так і для тих країн, що розвиваються.

Оскільки могутній бізнес та уряди окремих країн продовжують нехтувати інтересами споживачів, щорічне проведення Всесвітнього Дня прав споживачів дозволяє привернути увагу світової спільноти до найбільш актуальних питань відповідної сфери та підтримати міжнародний рух споживачів і національні союзи споживачів у їх намаганнях відстоювати інтереси та права споживачів.

Кожного року за ініціативою Всесвітньої організації союзів споживачів визначається тема Всесвітнього Дня прав споживачів, яка одночасно стає пріоритетною темою року для досягнення окресленої мети та поєднання на цьому шляху спільних зусиль союзів споживачів різних країн.

Повернутися