Суспільство > В Україні заборонили рекламу сигарет

В Україні заборонили рекламу сигарет


26-09-2012, 12:09.
16 вересня 2012 року набрав чинності Закон України № 3778-ІV щодо заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів. Відтепер в Україні заборонена реклама сигарет не лише на радіо, телебаченні, в друкованих ЗМІ та на зовнішніх рекламних носіях, але й у мережі Інтернет, у магазинах та кіосках, а також спонсорство та стимулювання продажів тютюнових виробів.

Дія закону вже помітна для більшості громадян України: тютюнова реклама зникла з прикасових зон усіх торговельних закладів та з вітрин кіосків. Діти та підлітки більше не бачитимуть яскравих плакатів, наліпок та дисплеїв, що пропагують сигарети. Реклами не буде й у мережі Інтернет – зникнуть банери та ролики, що рекламують тютюн. Крім цього, тютюнова індустрія не може бути спонсором молодіжних вечірок та концертів.

Громадськість вітає усіх відповідальних власників бізнесу, які вчасно виконали вимоги законодавства та прибрали нав’язливу рекламу.

Активну роль у контролі за виконанням антитютюнового законодавства відіграє Державна інспекція України з питань захисту прав споживачів. «Буде повністю заборонено, по-перше, масову рекламу сигарет у місцях їх продажу – йдеться про каси в супермаркетах, про кіоски, які торгують сигаретами, по-друге - рекламу сигарет у мережі Інтернет (крім сайтів для повнолітніх).

Важливим нововведенням є заборона пропонування або надання бонусів, премій, повернення готівкових коштів, права на участь у будь-якій грі, лотереї, конкурсі, події, що прямо або опосередковано пов’язані з тютюновими виробами або умовою надання чи участі в яких є придбання та вживання тютюнових виробів. Тобто: вся масова реклама тютюнових виробів, яка ще донедавна могла потрапити на очі підліткам, повинна зникнути».

В свою чергу, Уповноважений Президента України з прав дитини Юрій Павленко наголосив, що позиція Президента однозначна: заборона реклами тютюну є важливим кроком для забезпечення здорового майбутнього громадян. Саме тому, за словами Юрія Павленка, Президент підписав два антитютюнових закони, які покликані захистити громадян, особливо дітей від тютюнової реклами, а також від шкідливого впливу тютюнового диму в громадських місцях, на виробництві, в установах та організаціях, включаючи всі заклади громадського харчування.

Здоров'я наших дітей – це подальше здоров'я нашої нації. Тому обов'язковими є заходи, спрямовані на протидію тютюнокурінню серед дітей та молоді. Заборона будь-якої реклами сигарет – це один із важливих кроків. Разом з тим, ми повинні інвестувати в здоров'я дитини, розвиваючи медичну, спортивну інфраструктуру, пропагуючи здоровий спосіб життя та залучаючи наших дітей до занять у гуртках і спортивних секціях. Переконані, що наступними діями має стати заборона продажу сигарет в МАФах, збільшення штрафних санкцій за продаж сигарет дітям, посилення контролю за дотриманням законодавства в цій сфері.

За результатами дослідження Світового банку, повна заборона реклами тютюну скорочує рівень розповсюдженості куріння до 7%, тоді як часткова заборона лише призводить до переміщення реклами у незаборонені сегменти.

Важливу роль у дегламуризації образу куріння відіграють відомі українці. Починаючи з 2008 року понад 100 зірок розпочали кампанію проти реклами тютюну та підписали «Маніфест українців проти куріння».

«Діти звертають увагу, і найкраще запам’ятовується те, що наочно показано за допомогою яскравих картинок, блискіток, рухомих механізмів. Такі картинки, в розумінні дітей, є ознакою радості та свята. І саме такою – барвистою та привабливою – тютюнові компанії роблять свою рекламу.

«Звільнення України від згубної реклами тютюну, поява фотоілюстрацій наслідків куріння на пачках сигарет, заборона куріння в приміщеннях закладів ресторанної індустрії уже безумовно має посилити тенденції до зменшення рівня поширеності куріння. А це значною мірою означає зменшення хвороб, спричинених курінням. Важливою є особиста участь кожного в контролі за виконанням важливих антитютюнових законів для закріплення успіху.

Після прес-конференції громадські активісти та відомі українці провели акцію: «Рекламо сигарет, давай прощавай!». На східцях Українського дому вони розгорнули величезну мапу України, на якій було розставлено 100 мишоловок. На місці приманки на кожній такій мишоловці була прилаштована сигарета. Після цього учасники акції мітлами змели мишоловки з мапи, таким чином символічно очистили Україну від реклами сигарет.

Довідка. 6 серпня 2012 р. Держспоживінспекція та представники громадських організацій, які борються з курінням, підписали Меморандум про співпрацю та об’єднали зусилля для ефективного контролю за виконанням антитютюнових законів. Так, порушників Закону № 3778-IV чекатиме адміністративна відповідальність - штраф у розмірі від 30 до 50 тис. грн.

Нагадуємо, що до кінця 2012 р. набувають чинності ще два антитютюнових закони: з 4 жовтня в Україні з’являться упаковки сигарет із спеціальними кольоровими зображеннями наслідків куріння, а з 17 грудня буде заборонено куріння у всіх громадських та робочих місцях, включаючи усі приміщення громадського харчування.

Матеріал підготовлений за даними прес-центру Коаліції громадських організацій „За вільну від тютюнового диму Україну”.

Інтернет-видання «Житомирський Меркурій»



Повернутися