Ведення підприємницької діяльності без оформлення в Україні є незаконним. Наразі податкова досить пильно слідкує за тими, хто отримує дохід і не сплачує податки. А банки регулярно посилюють заходи фінмоніторингу для виявлення працюючих нелегально. Тому оформлення бізнесу повинно бути першим кроком всіх, хто планує надавати послуги чи продавати товари.
Відкриття ФОП для айтівця
Найбільш швидким і доступним варіантом є реєстрація ФОП. Для відкриття бізнесу потрібно лише мати паспорт і код та завітати до ЦНАПу. Можна пройти процедуру онлайн – маючи КЕП, подати заяву на відкриття ФОП через веб-сайт чи додаток «Дія». Незважаючи на те, що процес досить простий, важливо приділити увагу кожному нюансу і зробити все правильно.
Після відкриття знадобиться консультація бухгалтера, який розкаже про правила ведення обліку, подання звітності, сплати податків. Але насамперед треба зареєструвати бізнес.
Спеціалістам ІТ-сфери реєстрація ФОП підходить ідеально, адже дозволяє:
- Працювати «на себе», самостійно приймаючи всі рішення щодо діяльності.
- Розпоряджатися коштами відразу після зарахування їх на рахунок.
- Вести діяльність легально – укладати договори з різними клієнтами, не боятися податкової.
- Надавати послуги віддалено – з дому (офіс не потрібен).
- За необхідності – брати на роботу працівників.
Вибір КВЕД для ІТ-фахівця, що реєструє ФОП
Під час підготовки до реєстрації ФОП треба вибрати коди економічної діяльності для бізнесу – КВЕДи. Працювати можна лише за тими, що внесені в реєстр, тому вказати в заяві треба всі можливі варіанти.
В ІТ-сфері зазвичай вибирають: 62.01 для програмування, 62.02 для консультування, 62.03 можна вказати для сисадміна, 63.11 та 63.12 – загальні КВЕДи для тих, хто працює з сайтами, розміщує на них інформацію. Для конкретних професій в ІТ також варто вибирати відповідні коди – для створення ігор, наприклад, підходить 58.21, для дизайнера – 74.11.
Вибір КВЕДів повинен враховувати:
- Чим саме займається спеціаліст – програмування, дизайн, тестування та ін.
- Як він веде діяльність – надає послуги, створює щось, навчає, продає курси тощо.
Підбір оптимального режиму оподаткування
Легалізація підприємницької діяльності передбачає правильне ведення бухгалтерії та своєчасну сплату податків. ФОП повинен фіксувати кожен платіж від клієнта, регулярно направляти в ДПС звіти, а потім перераховувати в бюджет податки. Систем оподаткування доступно дві на вибір – загальна і спрощена.
Спеціалісти в ІТ зазвичай вибирають 2 чи 3 групу спрощеного режиму. Основні переваги такого варіанту – мінімум вимог до подання звітності, простий облік, низькі ставки зборів. Так, наприклад, ведення бухгалтерії ФОП 3 групи передбачає фіксацію лише доходів, подання звіту кожні 3 місяці та сплату податків в розмірі 5% + 1% з доходу (ЄП і ВЗ).
На 2 групі звітувати треба взагалі раз на рік і суми зборів зафіксовані – однакові кожен місяць, незалежно від рівня доходу. Але ФОП 2 групи мають обмеження щодо надання послуг – не можна співпрацювати з іноземцями, юрособами й іншими ФОП, що платять податки за загальним режимом. Тому найчастіше для ФОП ІТ реєструються саме на 3 групі єдиного податку.
Етапи відкриття ФОП для ІТ
Щоб зареєструвати ФОП, айтівцю треба подати заяву – онлайн через «Дію» або ж особисто в ЦНАП. В заяві вказуються всі основні відомості про бізнес. Якщо все добре – ФОП реєструють впродовж доби і вносять дані в держреєстр. Виписка з ЄДР – це підтвердження оформлення бізнесу, її можна використовувати для підтвердження легальності діяльності.
Після отримання виписки треба відкрити в банку рахунок для свого ФОП – отримувати платежі можна буде виключно на нього. Всі кошти, що потрапляють на цей рахунок, повинні фіксуватися та бути відображеними в звітності, яку підприємець регулярно формує онлайн на сайті ДПС і відправляє в податкову. За результатами розрахунків в звіті потім сплачує податки.
Реєстрація ФОП, налагодження ведення бухгалтерії, регулярне подання декларацій і сплата коштів в бюджет – основні кроки для легалізації підприємницької діяльності в сфері ІТ чи будь-якій іншій.