Ще донедавна бізнес здебільшого будувався на конкуренції: компанії «ділили» ринок, змагалися за споживачів і витісняли слабкі бренди. Так, це ефективно та корисно навіть для самого споживача, але в епоху цифровізації та швидких змін ринку цього підходу вже недостатньо — на перший план виходить колаборація. Школа бізнесу Нова пошта допомогла нам розібратися та визначити, що краще — конкуренція чи колаборація.
Колаборація: всі «за» та «проти»
Що таке колаборація? Це рівноправна співпраця двох або більше компаній з метою досягнення певних цілей: це, наприклад, розширення аудиторії, збільшення прибутку, популяризація бренду тощо. Серед прикладів — Apple та Hermes, які створили ексклюзивні ремінці для Apple Watch, McDonald’s та Burger King, що об’єдналися заради соціальних ініціатив, та Gucci й Balenciaga, які створили спільну колекцію. Як бачимо, навіть прямі конкуренти об’єднуються, щоб посилити ефективність і досягти конкретних цілей.

Переваги колаборації:
- Синергія ресурсів. Коли знання, досвід, можливості та ресурси об’єднуються, це дозволяє досягти набагато більшого за менший проміжок часу;
- Зменшення витрат. Спільні інвестиції дозволяють розділити фінансові ризики та витрати, серед яких логістика, маркетинг, виробництво тощо;
- Зміцнення бізнесу.Співпраця з іншими відомими компаніями формує приріст довіри, підвищення впізнаваності та покращення репутації бренду;
- Доступ до нових ринків. Колаборація дозволяє вийти на нові ринки швидко та легко завдяки експертизі та підтримці партнерів.
Водночас далеко не кожен бізнес готовий співпрацювати, адже для багатьох це — щось нове та незрозуміле. Серед інших недоліків— можлива втрата контролю та обмеження автономії бренду, ризик витоку інформації, ймовірні конфлікти між власниками бізнесу та нерівномірний розподіл прибутку. Саме тому варто ретельно обирати майбутнього партнера та прописувати всі деталі співпраці в договорі.

Колаборація VS конкуренція: що обрати?
Що ж вибрати сьогодні, щоб працювати ефективно? Скажемо одразу: “або-або” неможливе, адже в певних випадках колаборація дійсно доцільна, але й без здорової конкуренції працювати не вийде.
Обирайте колаборацію, коли виходите на закритий чи новий ринок, хочете розв’язати важливу проблему, розробити стандарти чи правила роботи, а також швидко та «не за всі гроші світу» просунути свій бренд.
Обирайте конкуренцію, коли ваша компанія порівняно з іншими є лідером, має унікальні переваги та стійко тримається на плаву. Підійде для ринків, де розширення вже не є опцією. Так, конкуренція може бути руйнівною: вона виснажує ресурси, призводить до демпінгу та «цінових війн», а також може гальмувати розвиток галузі, але водночас саме вона стимулює інновації та зміни, оптимізацію процесів, скорочення витрат і створення ширшого асортименту товарів і послуг.