Скоромовки та чистомовки — це два типи мовних вправ, які використовуються для розвитку мовлення, дикції та артикуляції. Хоча обидва мають схожі цілі, вони різняться за формою, структурою та основним призначенням. У цій статті розглянемо, що таке скоромовки та чистомовки, їхні особливості та в чому полягає їхня відмінність.
Що таке скоромовки
Скоромовка — це короткий текст, який складається з важких для вимови звуків, що повторюються у швидкій послідовності. Основна мета скоромовки — навчити людину вимовляти слова правильно і швидко, долаючи складнощі, пов’язані з артикуляцією.
Скоромовки зазвичай містять багато алітерацій (повторів однакових звуків на початку слів) або асонансів (повторів голосних звуків), які надають тексту особливу ритмічність і ускладнюють швидку вимову.
Функції скоромовок:
- Розвивають чіткість і правильність вимови важких звуків.
- Допомагають тренувати вимову швидко і чітко.
- Використовуються для виправлення проблем з вимовою окремих звуків, таких як «р» чи «с».
Що таке чистомовки
Чистомовка — це короткий текст або вірш, який також містить повторювані звуки, але основна мета чистомовок полягає у розвитку правильної вимови окремих звуків і складів. У чистомовках робиться акцент не на швидкість, а на чистоту вимови і розвиток фонетичних навичок. Вони особливо корисні для дітей, які тільки вчаться правильно вимовляти окремі звуки.
Функції чистомовок:
- Допомагають дітям засвоїти правильну артикуляцію окремих звуків і їх комбінацій.
- Розвивають здатність вимовляти слова повільно і чітко, правильно вимовляючи кожен звук.
- Допомагають формувати основи правильного мовлення у дітей.
Основні відмінності між скоромовками та чистомовками
- Мета:
- Скоромовки використовуються для тренування швидкої та чіткої вимови важких для вимови слів і звуків.
- Чистомовки спрямовані на розвиток чіткої і правильної вимови окремих звуків і складів.
- Структура:
- Скоромовки зазвичай складаються з складних для вимови слів, часто з великою кількістю повторюваних звуків.
- Чистомовки мають простішу структуру, зосереджену на вимові певних складів і звуків у повільному темпі.
- Темп вимови:
- У скоромовках акцент робиться на швидкій вимові тексту.
- У чистомовках важливою є саме чистота вимови, тому вимовляти їх можна повільно.
- Вікова категорія:
- Скоромовки підходять для людей будь-якого віку, включно з дорослими.
- Чистомовки частіше використовуються для дітей, які вивчають базові фонетичні навички.
- Фонетичні акценти:
- У скоромовках присутні складні звуки, які важко вимовляти швидко, наприклад, «р», «ш», «с».
- Чистомовки концентруються на вимові окремих звуків і складів, щоб навчити правильної артикуляції.
Спільні риси
Попри відмінності, скоромовки й чистомовки мають багато спільного:
- Обидва типи вправ допомагають у розвитку мовлення.
- Вони сприяють покращенню дикції та артикуляції.
- Використовуються як у навчанні дітей, так і у виправленні мовленнєвих дефектів у дорослих.
Скоромовки з літерою Р
- Рік у рік біля воріт риє нірку чорний кріт.
Рік у рік скриплять ворота: – Рив би ти її навпроти!
– Рипи-скрипи не рипіть! Рию там де хочу рить! - Протокол про протокол протоколом запротоколювали.
- Юра ловить рибку ловко, Скоро мовить скоромовку:
Випірнай-но, рибко, близько! Розсипай-но срібні бризки!
Щоб спіймав я карася, Карася з порося! - Мурка муркоче – морозива хоче, Мурко руденька, замерзнеш, дурненька!
- Дубові дрова дід рубає. В дворі під деревом старим.
А дітвора допомагає носити дрова з двору в дім. - Крокодил до крокодила припливав просити мила,
Бо набридло крокодилу умиватися без мила. - Терпку редьку терка терла, Терпка редька в горлі дерла.
Стерли редьку, мокрій терці треба висохти на жердці. - Вередували вереднички, Що не зварили вареничків.
Не вередуйте, вередниченьки, Ось доваряться варениченьки. - Подібні три брата: Кіндрат — на Панкрата, Панкрат — на Марата, Марат — на Кіндрата.
- Кіт збирався до роботи, Та завадили турботи.
Треба висушить хвоста, Накрутити вусик.
І зчесати з живота Позапічний трусок.
День у день такі турботи, Що не стигнеш до роботи. - Рома та Рита співають у хорі,
Ввечорі разом гуляють надворі,
Разом додому ідуть, як пора.
Рома та Рита — це брат і сестра! - Фрол поділ у каптана поров,
Распарывал, распарывал –
І поділ не розпоров - Грачиха говорить грачу:
«Слетай з грачатами до лікаря,
Щеплення робити їм пора
Для зміцнення пера! - Рапортував, та не дорапортовал, став дорапортовывать, так зарапортовался.
- Злякався грому Рома.
Заревів він голосніше грому.
Від такого рева грім
Причаївся за бугром. - Карл у Клари украв корали,
А Клара у Карла вкрала кларнет. - Карасенку раз карась
подарував розмальовку.
І сказав Карась:
«Розфарбуй, Карасенок, казку!»
На розмальовці Карасенка –
Три веселих порося:
Карасенок поросят
перефарбував у карасят! - Свиня рила, тупорыла, белорыла,
Півдвору рилом з–рила,
Вирила, подрыла, до нори не дорыла.
На те хавронье і рило, щоб вона рила.
Чистомовки з літерою Р
- Ра-ра-ра: Дуже рада дітвора.
Ар-ар-ар: Ми поїдем в зоопарк.
Ро-ро-ро: Доберемось на метро.
Ру-ру-ру: В зоопарку кенгуру.
Ру-ру-ру: Риє кріт собі нору.
Ру-ру-ру: Заєць обдира кору.
Ра-ра-ра: Закінчилася в нас гра. - Ра-ра-ра – висока гора;
Ра-ра-ра – глибока нора;
Ра-ра-ра – починається гра;
Ро-ро-ро – нове перо;
Ро-ро-ро – ми взяли відро;
Ру-ру-ру – продовжуємо гру;
Ру-ру-ру – мале кенгуру;
Ри-ри-ри – на небі хмари;
Ре-ре-ре – широке в нас море;
Ре-ре-ре – Дмитро книжку береже. - Рійко-рійко-рійко – біжить Андрійко.
Рійка-рійка-рійка – стоїть Марійка.
Орінь-орінь-орінь – дуже довгий корінь.
Ріх-ріх-ріх – упав з дерева горіх.
Уря-уря-уря – на дворі буря. - Рі-рі-рі: Що ти бачиш угорі?
Рю-рю-рю: Бачу ясную зорю.
Рі-рі-рі: Ще що бачиш угорі?
Ря-ря-ря: Небо синє, як моря.
Рі-рі-рі: Ще що бачиш угорі?
Ри-ри-ри: Там літають комари.
Ра-ра-ра: З комарами мошкара.
Ра-ра-ра: Розбігаймось до утра! - Тара-тара-тара-ра – Піднімайся дітвора!
Піднімайся, дітвора! У садочок йти пора!
Туру-туру-туру-ру – Піднімаєм, дітвору!
Туру-туру-туру-ру! - Равлик, равлик, вистав ріг – дамо сиру на пиріг.
Виставляє равлик роги: Геть з дороги! - Я на руку рукавицю одягаю брату Грицю.
Він незграбний, ще маленький, хай не мерзне мій рідненький. - Моркву, перець і гарбуз посадив старий дідусь.
Пестив їх та поливав — гарний урожай зібрав. - Я зараз з буквой «Р» один перерахую всіх тварин:
Риба, тигр, верблюд, барсук, рак з клешнями замість рук,
Рись, рисак і кенгуру, кріт до себе ліз в нору,
Нерпа і жирафа гарна, зебра, морж, корова, сарна,
Ще черепаха, носоріг, більш пригадати я не зміг! - Рута-м’ята розпустилась – ароматна і кріпка.
Бджоли та джмелі над нею наче пляшуть гопака! - Ра-ра-ра — прийшла зима. Ра-ра-ра — пухнаста вона.
Скоромовки та чистомовки відіграють важливу роль у розвитку мовленнєвих навичок, допомагаючи покращити дикцію, артикуляцію та фонетичну чіткість. Скоромовки більше орієнтовані на швидкість і складність вимови, тоді як чистомовки фокусуються на засвоєнні правильної звуковимови. Обидві ці мовні вправи допомагають розвивати мовлення як у дітей, так і у дорослих, тому їх варто використовувати у мовленнєвій практиці.